Dans og tren hjemme

År 2018 er i gang, og som vanlig har nok mange satt seg en rekke nyttårsforsetter, som helst skal holdes helt ut året – minst! Undersøkelser viser dog at mange sprekker allerede de to første ukene. Men hvorfor er det sånn?

Sett realistiske mål og ha en plan
Nyttårsforsetter kan være så godt som hva som helst. Stå opp tidligere, slutte å røyke, begynne å trene, spise sunnere, bruke mindre penger osv. Det ser og høres bra ut, men det er forsetter som dette som gjerne brytes raskt, i følge den amerikanske psykologen William McCann, som har studert dette mer enn de fleste, og som har en del råd i forhold til hvordan man skal holde forsettene sine og nå målene.

– Fra et psykologisk perspektiv, bør vi sette oss mål som vi vet med sikkerhet at vi kan klare å nå. Selv om det ikke virker så hensiktsmessig, bør vi senke våre egne forventninger, sier han. 

McCann anbefaler forsetter som
 – Jeg skal kjøre litt saktere i år
 – Jeg skal spise litt mindre stekt mat
 – Jeg skal snakke litt mindre og lytte litt mer

Men, selv realistiske forsetter og mål har lett for å gå i vasken raskt, mener de fleste som har sett nærmere på dette. Men hva skal man gjøre da?

Lag en plan!
– For det første, sier psykolog Joshua Klapow fra University of Alabama, – så må man virkelig ville nå målet. Det er ikke noe poeng å sette opp et nyttårsforsett som man ikke har tenkt nøye igjennom at man vil klare å holde. 

– Deretter er man hjelpeløs så lenge man ikke har en plan! Det er ikke nok og kun være inspirert, men man bør også ha en nøye beskrevet slagplan på hvordan man skal nå sitt mål, eller holde sitt forsett, fortsetter han.

Denne planen bør være såpass detaljert, at den forteller når, hvor og hvordan man skal oppnå målet. Den kan også gjerne inneholde såkalte hvis-så-regler for sannsynlige situasjoner som kan oppstå. For eksempel: Har du tenkt til å gå ned i vekt, så kan en av reglene være: «Dersom jeg går ut og spiser med mine venninner, så skal jeg bestille salat i stedet for hamburger».


Dansetrening.no anbefaler:

Teksten ovenfor er skrevet på bakgrunn av artikler på nettstedet forskning.no. Selv har vi på dansetrening.no selvfølgelig også satt oss en del nyttårsforsetter, og vi skal bruke ett enkelt verktøy for å holde mange av de: En almanakk!

Det høres kanskje enkelt og ordinært ut, men en helt vanlig almanakk, kan gjøre underverker. Og dette handler jo i sin helhet om det å planlegge. Det er mye lettere å holde seg til en plan, dersom den er nedskrevet og du har den foran deg til enhver tid. Vi anbefaler derfor at du går til anskaffelse av en fin almanakk, hvor du definerer målene dine langt framme i boken. Så kan du for eksempel hver søndag kveld, ta for deg den kommende uken, og sette opp hva som skal gjøres når. Hva skal du ha til middag de forskjellige dagene? Når skal du trene og hvordan? Du kan selvfølgelig også skrive ned et tall for hver dag som går, for å illustrere hvor mange dager du har holdt ditt forsett.

Vi håper at dansetrening.no kan hjelpe deg på vei mot noen av dine forsetter. Om det er å trene mer, danse mer, gå ned i vekt, være mer i generell aktivitet eller lignende – så håper vi at vi kan bidra. Har du noen spørsmål til oss, så ta gjerne kontakt. Kanskje du vil fortelle oss hva dine forsetter er? Det kan ofte være en hjelp å fortelle til andre. I så fall – vi lytter og ønsker å motivere! ?

Tren dans og Pole Dance i ditt eget hjem!

Du kan enkelt melde deg inn ved å klikke på knappen. Det koster kun kroner 49 per måned. Vi har ingen innmeldingsavgift, og ingen bindingstid. Du trener når det passer deg, og alt du behøver er oppkobling til internett.