Dans og tren hjemme

… når du egentlig ikke har spesielt lyst! ?

Dersom det å komme seg avgårde til treningssenteret fortoner seg som halve treningsøkta, så bør det være enklere å droppe akkurat den biten – og heller bare trene hjemme. Ikke sant?

Vel… på en måte. Til tross for at hjemmet ditt kanskje er fantastisk hyggelig og komfortabelt, kan det nok være ganske vanskelig å motivere seg for trening, når man er så nærme en behagelig sofa eller lenestol, en TV og et kjøleskap.

For å hjelpe deg til å motstå nevnte fristelser, og heller få deg motivert til hjemmetrening – er en rekke lesere av nettstedet Greatist, blitt spurt om hva som hjelper dem til å finne den riktige motivasjonen. Med andre ord, vi har fått hjelp fra folk som sannsynligvis har tilnærmet liv som deg selv, til å gi sine tips. Tipsene kommer altså fra lesere med fulltidsjobber, små barn og trange dagsplaner – så her kan det være ting å lære.

 

1. Finn ditt digitale treningssenter
Det første punktet er kanskje det viktigste – finn en treningsform som du tror du kan like å gjøre. Det bør være enkelt å komme igang med hver økt, og se etter trening som ikke krever noe særlig utstyr. Jo flere ting du må finne fram og preparere før hver økt, jo vanskeligere blir det å komme i gang hver dag. Gudskjelov lever vi i en moderne teknologisk tidsalder, så slik trening finnes i mange former på internett. PS! Her krysser vi nå fingrene for at du velger å satse på akkurat dette nettstedet du nå er på ????

Når du har treningsinstruksjonen din online, er plutselig din mobiltelefon, ipad eller datamaskin plutselig blitt din personlige trener, og stua di fungerer som treningssenter. Bruker du i tillegg streaming-duppedingser som Chromecast, Apple TV etc. så kan du få treningen opp på TVen din også.

«Nøkkelen for meg, var å finne en aktivitet jeg virkelig hadde lyst til å holde på med», forteller Megan Wakefield til Greatist. «Jeg behøver ikke å kjempe med meg selv for å starte en treningsøkt, fordi jeg liker det jeg gjør så godt».

Vi på dansetrening.no tenker selvfølgelig at dans må være den ultimate aktiviteten. Her lærer du trinn, får brukt rytmen, trener koordinasjon, styrke, utholdenhet og det meste annet! ❤️

 

2. Skriv ned treningen
Mange av oss skriver ned avtaler vi har. Tannlegetimer, fysioterapi, vippetimer, lunsj med venner og så videre. Men ikke like mange skriver ned planlagte treningsøkter. «Jeg skriver ned all trening som om det er viktige avtaler», forteller en av leserne.

Dansetrenings anbefaling er å bruke litt tid hver søndag kveld, på å plotte inn hele den kommende ukens trening. Deretter planlegger du alle andre aktiviteter rundt dine treningstider. 

 

3. Skap ditt treningsrom
Noe av det som kan være utfordrende med hjemmetrening er (ikke spesielt overraskende), at hjemmet ditt ikke har et dedikert studio. (Hvis du tilfeldigvis har det er du heldig). De aller fleste har i hvertfall ikke et slikt sted.

Så… du må mest sannsynlig gjøre et par grep hjemme. Kanskje permament, eller bare før hver økt. Kanskje du må skyve på et bord, flytte en blomst, sette opp et speil eller lignende. Uansett hva du har å gjøre før du kan trene, så gjør det i god tid før din schedulerte økt. Kanskje kvelden før. Du bør kort sagt minimere antall ting du må gjøre daglig for å sette igang treningen.

Et lite tips kan være å montere et permanent speil for eksempel, og kanskje kjøpe et par lette (1- eller 2-kilos) håndmanualer som du lager en egen hylle til der du skal trene. «Jeg har brukt litt tid på å fikse rommet mitt, slik at det føles litt mer som et treningsrom», skriver en leser.

PS! Dansetrening.no bruker håndmanualer innimellom, slik at vi styrker armer, skuldre rygg etc. mens vi danser. Du kan også fylle et par halvlitersflasker med vann. 

 

4. Kle deg for suksess
Flere og flere bruker treningsklær som hverdagsklær, og det er faktisk et godt tips for å komme inn i riktig modus. Kast deg på «trenden», og ikle deg treningsklær så fort anledningen byr seg. Ikke bare får det deg i riktig modus, det er jo behagelig også. Synes du det høres merkelig ut? Det er faktisk forsket på dette, og resultatene viser at du blir mer motivert av å kle deg i treningsklær. Kilde: ScienceDirect 

«På jobbdagene mine, skifter jeg til treningsklær så snart jeg kommer hjem. Før jeg gjør noe annet. Det er også det første jeg tar på om morgenen i helgene. Da føles veien til trening enda kortere», forteller en av Greatist sine lesere.

 

5. Kringkast det du har gjort
Før du publiserer bildet av deg selv i treningsklær, les dette: Muligheten for at du faktisk gjennomfører din planlagte økt, er større dersom du ikke på forhånd forteller omgivelsene dine om det. Dette har man kommet frem til gjennom studier.

Men etter at økten er ferdig, er historien en helt annen. Da skal du definitivt føle deg fri til å rope det ut fra balkongen. Eller i hvertfall ta et bilde og dele det på dine favoritter av sosiale medie-kanaler. Flere lesere rapporterer at de føler ekstra glede ved treningen, når de kan dele opplevelsen med andre etterpå.

Når du deler fremgangen din, og det du har gjennomført – bygger du opp en gruppe av følgere som heier på deg. Neste gang du sliter med motivasjonen til å kjøre i gang en treningsøkt, kan du gå tilbake til bildet du postet sist, og se over likes og kommentarer.

 

6. Har du en gulrot?
Å jobbe mot et mål, er alltid bra. Store som små. Mål kan også være belønninger du unner deg selv i forbindelse med utført trening. Ikke nødvendigvis en faktisk gulrot (selv om det også er godt), men gjerne andre ting. Vi på dansetrening.no er veldig flinke til å belønne oss selv. Og forteller du oss at dine belønninger er pizza, en brownie eller smågodt, så sier vi – Topp! Fordi, det har med balanse å gjøre. Når du trener regelmessig, hvorfor skal du ikke kunne unne deg dette innimellom?

Flere lesere forteller at de planlegger økter rett etter jobb, og før middag – slik at middagen blir en slags belønning, og noe man kan se frem til under trening.

Og hvis ikke godteri og mat er passende belønninger for deg – så kan du kanskje unne deg et par nye sneakers hvis du fullfører alle planlagte treningsøkter en måned (?)

 

7. Prøv en «halv en»
De gangene trening er det siste du har lyst til, og motivasjonen er fullstendig uteblivende. Kanskje du skal gå for en «halv en»?

Med dette mener vi at du sier til deg selv: «OK. I dag tar jeg bare halve økten». Det som gjerne skjer, er at man allikevel fullfører hele treningen, fordi det aller vanskeligste er å komme igang. Og de få gangene man faktisk ikke fullfører, så har man allikevel gjort en halv økt – som er veldig mye bedre enn ingenting!

 

 

Konklusjonen
Den aller beste måten du kan motivere deg for hjemmetrening, er å finne en aktivitet du virkelig liker å utføre, slik at hjemmetreningen din ikke føles som arbeid. Deretter bør du få kontroll på alle faktorer som kan påvirke deg – Planlegg treningen og finn et dedikert rom som kan klargjøres raskt. Sofaen din kan se så fantastisk innbydende ut etter en lang dag på jobb, men å synke ned i den er så mye bedre når du har gjennomført en treningsøkt!

 

Tren dans i ditt eget hjem!

Du kan enkelt melde deg inn ved å klikke på knappen. Det koster kun kroner 49 per måned. Vi har ingen innmeldingsavgift, og ingen bindingstid. Du trener når det passer deg, og alt du behøver er oppkobling til internett.